Czy wysłanie pracownika na kurs języka obcego jest opłacalne?
30 sierpnia 2016
Grafik komputerowy – CV czy portfolio?
16 września 2016

Zawód rekrutera jest w Polsce mało znany, jednakże z biegiem czasu stale zyskuje na popularności. Duże firmy i korporacje zwykle mają własne działy HR – human resources, które zajmują się poszukiwaniem nowych pracowników, przeprowadzaniem wieloetapowej rekrutacji na różne stanowiska. Mniejsze firmy korzystają z usług agencji zatrudnienia.

Zadania rekrutera

Rekruterzy działają na dwa sposoby – poszukują pracowników dla firmy lub wymarzonej posady dla indywidualnych osób. W obu przypadkach rekruter musi być dobrze zorientowany w tym, jakie potrzeby ma jego klient oraz gdzie szukać odpowiedniego rozwiązania. Współpraca z osobami poszukującymi pracy oznacza także doradztwo personalne, pomoc w poszukiwaniu posady, która w największym stopniu będzie spełniać oczekiwania. Osoba korzystająca ze wsparcia rekrutera może liczyć także na przydatne wskazówki przed rozpoczęciem procesu rekrutacji, wyjaśnienia co do sposobu, w jaki będzie przebiegała, pytań i zadań, które mogą pojawić się podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Cechy dobrego rekrutera

Zarówno rekruter pracujący dla agencji, osoba zatrudniona w dziale HR, jak i przyszły pracodawca musi wykazywać się pewnym zespołem cech, aby mieć gwarancję, że proces naboru nowych pracowników przebiegnie sprawnie i zakończy się zadowoleniem z obu stron i długą, owocną współpracą. Przede wszystkim więc, aby dobrze spełnić oczekiwania klienta i poprowadzić projekt, rekruter powinien dobrze orientować się w wymaganiach stawianych przed poszukiwanym pracownikiem, charakterem pracy, którą będzie wykonywać oraz zakresem przyszłych obowiązków. Musi także orientować się w strukturze firmy, sposobie jej działania, nastawieniu do pracowników, w ideach, jakie jej przyświecają i które chce realizować. Ważne jest także, aby rekruter potrafił stworzyć przyjazną atmosferę podczas rozmowy. Konwersacja z potencjalnym przyszłym pracownikiem powinna być przez niego poprowadzona w taki sposób, aby uzyskał wszelkie niezbędne informacje, a także zorientował się, jakie cechy charakteru posiada rozmówca. To odpowiedni moment, aby zweryfikować, czy poza odpowiednimi kwalifikacjami, osoba spełni się w roli, o którą zabiega, także pod względem usposobienia i cech charakteru. Rekruter powinien poinformować pracodawcę o swoich ewentualnych wątpliwościach lub pozytywnych spostrzeżeniach.

Dodaj komentarz